De Van de Poll-Wolters-Quina stichting wil haar collectie onder de aandacht van het publiek houden door te participeren aan diverse tentoonstellingen en heeft de afgelopen decennia ook zelf tentoonstellingen geïnitieerd.

Actueel


Amsterdam Wereldstad

Het Amsterdam Museum
16 juni 2018 - 1 januari 2022

Het Amsterdam Museum maakt een nieuwe vaste opstelling met de titel 'Wereldstad', die zal lopen van 16 juni 2018 tot en met 1 januari 2022 in het pand aan de Nieuwezijds Voorburgwal 359 te Amsterdam. De van de Poll-Wolters-Quina Stichting zal hieraan mee doen met de volgende bruiklenen:

- Model Heilige Grafkerk te Jeruzalem (1669).
- Portret van Carel Quina (1622-1689), geschilderd door Jacob Ferdinand Voet
- Portret van Steven Wolters (1651-ca 1704) geschilderd door Caspar Netscher.

De PWQ Stichting geeft de bruiklenen onder voorwaarde dat gedurende deze periode deze bruiklenen voor tentoonstellingen elders tijdelijk beschikbaar blijven. Tussen 10 november 2018 en 26 mei 2019 zijn het portret van Carel Quina en het model van de Heilige Grafkerk uitgeleend aan het Dordrechts Museum, zij waren onderdeel van de tentoonstelling 'Werk, Bid & Bewonder' (zie 'Tentoonstellingen' en 'Nieuws').

Link "Wereldstad" Amsterdam Museum


Het prachtige en zeldzame model van de Heilige Grafkerk heeft Sir Carlos Quina in 1669 als souvenir uit Jerusalem meebracht; het is gemaakt door Italiaanse handwerklieden. Deze kerk is een eerste oecumenische uiting, waarbij alle vormen van Christendom een eigen plek hebben: Grieks Orthodoxen, Rooms Katholieken, Armeniërs, Kopten, Syriërs of Jacobieten en de Abessiniers. Alleen de eigenlijke grafplaats van Christus, met het voorportaal en de grafkamer, zijn gemeenschappelijk bezit.

Recent


Werk, Bid & Bewonder

Dordrechts Museum
10 november 2018 - 26 mei 2019

De Nederlandse politieke elite bestond vanaf de 17de eeuw -de Gouden Eeuw- uit calvinisten. Hun rijkdom en maatschappelijke status etaleerden ze met grote huizen, chique interieurs én fraaie kunst. Maar kunst en calvinisme; gaat dat wel samen? Calvinisme wordt immers geassocieerd met sober, streng en spaarzaam. En kunst met rijkdom en luxe. Maar wat was de werkelijke relatie van calvinisten tot kunst? In Werk, bid & bewonder worden clichés over kunst en calvinisme ontrafeld en enkele hardnekkige mythes ontkracht. De tentoonstelling laat de relatie tussen calvinisme en kunst in een brede context zien.

De PWQ Stichting doet hieraan mee met de volgende bruiklenen:

- Model Heilige Grafkerk te Jeruzalem (1669).
- Portret van Carel Quina (1622-1689), geschilderd door Jacob Ferdinand Voet
- Zilveren Suikerstrooilepel , met een voorstelling van Christus en de Samaritaanse vrouw.

Link "Werk, Bid & Bewonder" Dordrechts Museum


Het prachtige en zeldzame model van de Heilige Grafkerk heeft Sir Carlos Quina in 1669 als souvenir uit Jerusalem meebracht; het is gemaakt door Italiaanse handwerklieden. Deze kerk is een eerste oecumenische uiting, waarbij alle vormen van Christendom een eigen plek hebben: Grieks Orthodoxen, Rooms Katholieken, Armeniërs, Kopten, Syriërs of Jacobieten en de Abessiniers. Alleen de eigenlijke grafplaats van Christus, met het voorportaal en de grafkamer, zijn gemeenschappelijk bezit.

Recent


Pastels: het pastelportret in Nederland

Museum Van Loon, Amsterdam
8 maart - 4 juni 2018

Dit voorjaar zal Museum Van Loon de tentoonstelling 'Pastels: het pastelportret in Nederland' presenteren. Voor het eerst sinds 1948 zal een overzicht gegeven worden van het werk van de belangrijkste pastelportrettisten in Nederland in de 18e en 19e eeuw. In de stijlkamers van Museum Van Loon worden werken getoond van zowel Nederlandse als buitenlandse meesters in deze techniek.

Museum Van Loon hoopt met deze tentoonstelling een bijdrage te kunnen leveren aan de bekendheid van zowel de buitenlandse als de Nederlandse pastellisten. Ook hoopt het museum de bezoekers kennis te laten maken met pastellisten die door de jaren heen in vergetelheid zijn geraakt, zoals Pierre Frédéric de la Croix en Francesco en Felippo Tozelli, die allen de Nederlandse portretkunst hebben verrijkt met hun verfijnde portretten.

De Van de Poll Wolters Quina Stichting heeft voor deze tentoonstelling twee prachtige pastels van Benjamin Samuel Bolomey in bruikleen gegeven: de portretten van Frederik Gijsbert baron van Dedem tot de Gelder (PWQ Z6) en zijn vrouw Adriana Frederica Sloet tot Lindenhorst (PWQ Z7).

Bij de tentoonstelling verschijnt bij WBooks de publicatie Het pastelportret in Nederland, geschreven door Fleur Siedenburg, met bijdragen van Rudi Ekkart en Claire van den Donk.

Link Museum Van Loon over pastels tentoonstelling

Recent


Govert Flinck en Ferdinand Bol, Rembrandts meesterleerlingen

Amsterdam Museum
oktober 2017 - februari 2018

Het betreft het portret van Jacob Quina, 1621-1680, (PWQ Q1) en het portret van zijn echtgenote Adriana Quina, 1614-1684, (PWQ Q2). Beide geschilderd door Ferdinand Bol.

Link tentoonstelling Flinck & Bol in het A'dam Museum

Voorgaande tentoonstellingen



VAN DE POLL BIJ VAN LOON - Van Ferdinand Bol tot Jan Veth, Museum Van Loon
Amsterdam, 9 oktober 2015 - 31 januari 2016. Affiche Van de Poll bij Van Loon.

BEWAREN IS BEHOUDEN - Hoe familie-archieven het verleden levend houden
Gemeentearchief Amsterdam, Symposium 5 november 2005. Affiche Bewaren is Behouden, pagina 1, Affiche Bewaren is Behouden pagina 2.

REGENTEN HERLEVEN - Een Kijkje in de  Kunstcollectie van de Amsterdamse familie Van de Poll
Museum Willet-Holthuysen, Amsterdam, 2 oktober 2002 - 5 januari 2003. Affiche Regenten Herleven.

POLLEN TE KIJK - Een Regentengeslacht in Beeld
Stadsmuseum Woerden, 6 december 1997 - 15 maart 1998. Affiche Pollen te Kijk.

VAN GOEDEN HUIZEN
Slot Zeist, 1989.

SPEELS KIJKZILVER
Provinciehuis Zwolle, 2 december 1985 - 10 januari 1986.

CULTUURHISTORIE IN ZILVER - Bewaren is Behouden,
"Keur en Ambacht", Nederlands Goud- en Zilvermuseum, Utrecht, februari 1965.

Tentoonstellingen waaraan Stichting PWQ een bijdrage leverde



IK GEEF OM JOU: Naastenliefde door de eeuwen heen. Museum Catharijnenconvent, Utrecht, 2014.

MARGRIETA VAN VARICK: A Dutch Woman in Seventeenth-Century New York. Bard Graduate Center New York, New York 17 september 2009 tot 3 januari 2010.

HOLLAND EN JAPAN, 400 jaar handel: Rijksmuseum Amsterdam Schiphol 11 februari t/m 11 mei Schiphol 2009.

HAAGSE HOFMODE: Gemeentemuseum, Den Haag 2007. 

GROOTZILVER - Bennewitz en Bonebakker 1800-1850. Museum Willet-Holthuysen, Amsterdam 2006/2007.

PELGRIMSSCHATTEN UIT DE HERMITAGE, JERUZALEM-BYZANTIUM. Hermitage, Amsterdam 2005/2006.

JAN ADAM KRUSEMAN 1804-1862: Daar waait een geur van liefde en zegen van 's kunstnaars edel doek u tegen.Stichting Paleis het Loo, Nationaal Museum. 2002.

KOPSTUKKEN 1600/1800, Amsterdammers geportretteerd. Amsterdams Historisch Museum. 2002.

IN DE WOLKEN: Jacob de Wit als plafondschilder. Tentoonstelling in Bijbels Museum, Amsterdam. 2000. 

OP NAAR JERUZALEM: tweeduizend jaar gaan naar de heilige stad. Bijbels Museum, Amsterdam, 1996. Tentoonstelling ter ere van het jubileum jaar van de Orde van het Heilig Graf 1099-1999. Priorij Emmaus, Kanunnikessen van het Heilig Graf.  Maarssen, 1999.

EEN VERRE HOFREIS: Nederlanders op weg naar de Shôgun van Japan. Koninklijk Paleis, Amsterdam. 1995.

JAPONISM IN FASHION. Tokyo, Japan. 1994.

DE WERELD BINNEN HANDBEREIK. Nederlandse kunst - en rariteitenverzamelingen 1585-1735. Amsterdams Historisch Museum, Amsterdam. 1992.

IMITATION & INSPIRATION, Japanese influence on Dutch art from 1650 tot the present. Rijksmuseum, Amsterdam. 1992.

IMITATION & INSPIRATION:  Japanese Influence on Dutch Art. Suntory Museum of Art, Decima, Japan. 1991.

PORTRETTEN IN MINIATUUR. Mauritshuis, Den Haag. 1991.

WIJ ZIJN ER NOG: HET REGENTSCHAP VAN KONINGIN EMMA 1890-1898. Paleis Het Loo, Apeldoorn. 1989.

IN HET SPOOR VAN DE LIEFDE: Japans - Nederlandse ontmoetingen sinds 1600. Museum voor Volkenkunde, Rotterdam. 1986.

DAGBOEK VAN EEN ISRAËLREIZIGER. Bijbels Museum, Amsterdam. 1984. 

PRIJS DE LIJST. Rijksmuseum, Amsterdam. 1984.

350 JAAR NEDERLAND - Japan. Maritiem Museum "Prins Hendrik", Rotterdam. 1959 - 1960